Detail Archief Delft

Detail Archief Delft


Archiefnummer: 124
Archiefnaam: Curatoren (scholarchen) van de Latijnse school (grote scholen) en Regenten van het Fraterhuis en het Stedelijk Gymnasium (sinds 1950 Grotius Gymnasium)
Periode: 1610-1966
Omvang: 3.75 m.
Aantekening: Op 1-2-1996 afgesplitst naar archiefnummers 579 en 580
Inventaris:Archief van Curatoren (scholarchen) van de Latijnse school (grote scholen) en Regenten van het Fraterhuis en het Stedelijk Gymnasium (sinds 1950 Grotius Gymnasium), 1610-1966

Archiefvormer: Latijnse School

Archiefvormer: Gymnasium Hugo Grotius

  •  Inleiding
    • Curatoren (scholarchen) van de latijnse school (grote scholen) en regenten van het fraterhuis en het stedelijk gymnasium (sinds 1950 grotius gymnasium), 1610-1966

       

      Inleiding

      Het jaartal van stichting van de school is niet bekend. De school wordt voor de eerste maal genoemd in een oorkonde uit 1342 waarin graaf Willem IV de school, het schrijf­ambacht en de kosterij geeft aan zijn klerk mester Clays Merren.

      Deze school had een zeer sterke band met de parochiekerk. Dit blijkt onder meer uit de plaats die de kerkzang innam. De leraren en leerlingen waren verplicht de kerkelijke plechtig­heden met gezang op te luisteren.

      In de loop der tijd werd er gesproken over de stadsschool of ‘groete scoele.’ Op deze school werd aan jongens van 7 à 8 jaar tot cica 15 jaar onderwijs gegeven. De instelling stond onder protectie van de stad en werd uit dien hoofde beschermd tegen de concur­rentie van particuliere scholen, ook wel ‘cleyne’ of bijscho­len genoemd. Wie Latijn wilde leren was wel verplicht de school te bezoeken omdat alleen hier het grammatikale onder­wijs in het Latijn gegeven werd. De Latijnse school werd ook wel triviale school genoemd, omdat onderricht werd gege­ven in drie vakken: Latijn, rhetorica (welsprekendheid) en dia­lec­tiek (dispu­teerkunst).

      Het onderwijs was hoofdelijk d.w.z. men werd van de ene klas naar de andere bevorderd als de leraar dat goed dacht. Zo is het ook te verklaren dat Hugo de Groot al op zijn elfde naar de Leidse academie ging.

       

      Bij de school behoorde het Fraterhuis opgericht in 1403 om enige (12) Latijnse scholieren, "die van geen midde­len, nocht­hans van goede appa­rentie en naersticheyt waren, te alimente­ren en in den studie tot den kerckendienst op te trekken ..."

      De beurzen werden verstrekt door verschillende particulieren d.w.z. het Fraterhuis had door giften van particulieren een fonds op kunnen richten en van de rente daarvan werden de jongens onderhouden en opgeleid. Zij sliepen in het Fraterhuis dat aan het eind van de Schoolstraat stond, later stond daar de poort van het gereformeerd Oude Mannen- en Vrouwenhuis.

       

      Na de Reformatie bleef het Fraterhuis bestaan, nu als tehuis voor aanstaande protestante predikanten.

      Voor het toezicht op de school werden van stadswege vier curatoren, ook wel scholarchen genoemd aangesteld die tevens regenten (toen nog meesters) van het Fraterhuis waren.

      In 1634 wordt het Fraterhuis geheel met de Latijnse school verbonden. De rector krijgt er zijn woning in.

      De studenten/bursalen moesten een contract met de stad aan­gaan om later als ze predikant geworden waren naar Delft terug te keren.

      Later hield het Fraterhuis geheel op te bestaan, maar de fondsen van het Fraterhuis bleven en het gymnasium trok nog lang rente van dit fonds. In het laatste gemeente-verslag waarin cijfers werden genoemd (1939), bedroeg deze rente nog altijd f 1929,=.

       

      In 1839 zijn de Latijnse scholen in een Gymnasium hervormd. Nieuwe vakken waren Frans, Duits, Engels en wiskunde.

      In 1905 werd de Delftsche Gymnasiasten Bond opgericht.

      In 1950 werd het stedelijk gymnasium officieel omgedoopt in Grotius Gymnasium.

      In 1966 werd het Gymnasium samengevoegd met de in 1863 opge­richte H.B.S. Samen met de aan de H.B.S verbonden M.M.S. vormden zij het Grotius-Lyceum. In 1968 werd het hernoemd tot stedelijke scholengemeenschap Hugo Grotius.

       

      Huisvesting

      De Latijnse school was vanaf het ontstaan tot ca. 1775 geves­tigd in de School­straat. In 1775 werd een gedeelte van het Prin­senhof betrokken; in 1807 verhuisde de La­tijnse school naar Oude Delft 169, in 1816 naar de Choorstraat 16.

      Van 1839 tot 1879 was de school in de Stadsdoelen gehuisvest, van 1879 tot 1890 aan de Oude Delft 53.

      In 1890 werd het nieuwe gebouw aan de Westvest 41 geopend.

      De H.B.S. was gehuis­vest aan de Mijn­bouw­straat.

      Daar hebben de scholen gezeten tot aan de overgang naar het gebouw aan de Juniusstraat.

       

      HET ARCHIEF

       

      Het archief is rond 1966 overgedragen aan de Gemeentelijke Archiefdienst. Het toen overgebrach­te gedeelte, met een omvang van één meter, is door J.W.A. Gouweleeuw geïnven­tariseerd, met de archieven van de Delftse Gymnasiasten Bond (dat is 1966 was overgedra­gen) en van de Vereni­ging van Ouders van leerlingen van het Grotius Gymnasium (overgedragen in 1967).

      Een aanvulling op het archief van het Gymnasium is in 1972 gekomen. Dit gedeelte, met een omvang van ca. twee meter, is, met de aanvulling uit 1993, beschre­ven door mevrouw J. Valen­breder en samengevoegd met het reeds aanwezige deel. Hierbij is de numme­ring van Gouweleeuw losge­laten. Immers, beide delen overlapten elkaar over bijna de gehele periode. Een concordans over de oude nummers 22-46 van het archief van het Grotius Gymnasium is als bijlage opgeno­men.

      De totale omvang van het archief bedraagt na beschrijving en herpakken 3,30 strekkende meter.

       

      De bij het archief behorende foto's zijn opgenomen in de Historisch-Topografische Atlas van de Gemeentelijke Archief­dienst.

       

       

      LITERATUUR

       

      Dr. D.P. Oosterbaan: School en Kerk in het Middeleeuwse Delft.

      Verschenen in : Spiegel der Historie, maandblad voor de ge­schiedenis en haar hulpwetenschappen, 1e jrg. nrs. 2-5, 1966.

      (in de bibliotheek van de Gemeentelijke Archiefdienst, nummer 36 D 4/4)

       

  •  Hele toegang